marți, 29 noiembrie 2011

Noaptea de Sfantul Andrei

Ok...scurta introducere..ultima postare am faut-o din Dworp....acum sunt inapoi in Kortrijk, loc caruia am inceput sa-i zic din ce in ce mai mult "acasa". Vreo trei zile n-am avut caldura, ne-au crescut turturi pe aici..in casa erau vreo 12 grade..Mai aveam un pic sa deschidem  fereastra, sa intre si alea 5 de afara...si sa facem 17.Acum e caldura in casa, dar afara e frig si lapovita

Ok...sa trecem la...subiect Maine e Sfantul Andrei, sfantul ocrotitor al Romaniei , primul chemat dintre Apostoli, care a crestinat populatia de pe teritoriul actual al Romaniei si a murit ca martir, rastingnit pe o cruce in forma literei "X".

Bun..despre traditii o sa va zic putin, atat cat am citit si eu. Aici, departe de casa, ma simt bine sa-mi amintesc de spiritul mistic al tarii noastre si de valoarea spirituala. Le-am povestit colegilor de vampiri, strigoi, lupi..si toate cele...si as vrea ca nici voi sa nu uitati. Subiectul asta ar fi demn de o postare mai de Doamne-ajuta, cu un pic de stil, de concept, de...ceva... dar dupa o zi de umblat cu treaba prin Bruxelles de mi-au sarit capacele, asta e tot ce pot sa fac...

In credinta populara, Noaptea Sfantului Andrei e o noapte a terorii, haosului si spiritelor dezlantuite. Strigoii (suflete ratacite) se introrc intre oameni pentru a se razbuna, a poci oameni, a raspandi boli, a face pagube in recolte si cirezi si chiar pentru a lua cu ei dintre cei vii. Moroii ,oameni care isi parasesc trupurile pentru a bantui noaptea, ies si ei....cu totii se strang in luminusiuri de padure si la rascruci de drumuri si se lupta cu coase si secere furate din gospodarii. Apostolul Andrei mai este numit si Apostolul Lupilor, din cazua sincretismului cu un zeu dacic. Conform traditie, lupii devin mai agili si mai agresivi si isi pot intoarce capul, care e, de obicei, teapan ( pentru ca le lipseste o vertebra) . Ca ritual de aparare, traditia prevede..pazitul usturoiului. Tinerii satului se adunau intr-o casa, cu ferestrele unse cu usturoi pentru a fi feriti de..musafiri nepoftiti, unde petreceau pana in zori (ie-te ca aveam si noi Halloween da' asa e romanu...al lor a fost mai "cool"....) 
Raul se destrama si spiritele zboara care-ncotro la primul cantec al cocosului. Ar mai fi de zis ( vorbiti la departamentul "vrajitoare" pentru detalii) ca fetele isi pot visa "ursitul" in seara asta..daca ...uremaza instructiunile de pe ambalaj.

Din pacate, atat am avut de zis, ca sa va amintesc "esentialul"...legendele sunt frumoase si complexe, dar nu am energia si cunostintele  sa vi le prezit cum trebuie...poate aveti timp cateva minute sa dati un search pe google ...Merita!

La Multi Ani celor care poarta numele Sfantului Andrei si Dumnezeu sa-i odihneasca pe cei care nu mai sunt printre noi !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu